همان طور که مستحضر هستید, در حوزه شبکه دو واژه پهنای باند (Bandwidth) و ترافیک (Traffic) را داریم که متاسفانه بسیاری مواقع موجب اشتباهات درکی از این دو واژه برای کاربران می شود. امروز قصد داریم این دو واژه را به صورت روشن توضیح دهیم تا به درک واقعی دو اصطلاح پی ببریم.

همان طور که می دانید سرویس های ورلدباس به دو قسمت میزبانی تقسیم می شود:
قسمت اول به سرورهای هاستینگ اشتراکی تعلق می گیرد که تعریف ترافیک برای این سرویس را می توان به میزان دیتایی که در یک بازه زمانی از وبسایت شما دانلود میشود یا به عبارت دیگر هر بار که کاربری از سایت شما بازدید می‌کند, یا فایلی را از روی سایت‌تان دانلود می‌کند از سایت شما انتقال داده انجام می‌شود. زمانی که تعداد بازدیدکننده‌های سایت شما زیاد می‌شود انتقال داده‌ی سایت‌تان نیز افزایش می یابد.
قسمت دوم به سرورهای اختصاصی و سرورهای مجازی تعلق می گیرد که تعریف ترافیک برای این سرویس را می توان به میزان دیتایی که از کارت شبکه سرور شما در طول یک بازه زمانی ماهیانه عبور می‌کند اشاره کرد. در نهایت باید بدانید ترافیک را معمولاً بر حسب «گیگابایت» محاسبه می‌کنند.
مطاب بالا مبحث کلی ترافیک ها را تفکیک شده گفتیم, حال بحث پهنای باند, حداکثر میزان دیتایی که در واحد زمان از کارت شبکه شما میتواند عبور کند به اصلاح پهنای باند گفته میشود. پهنای باند را معمولا بر حسب «مگابیت یا گیگابیت» محاسبه می کنند.
در آخر برای اینکه مفهم این دو کامل روشن شود یک مثال ساده می زنیم :
شما یک لوله‌یِ آبِ ۲ اینچی دارید که در هر ثانیه میتونه حداکثر۱۰ لیتر آب رو منتقل کند, شرکت آب‌ و فاضلاب نیز به شما اجازه استفاده ۱۰۰ مترمکعب آب رو به صورت ماهیانه به شما داده است, در این مثال ۱۰ لیتر بر ثانیه پهنای باند و محدودیت حجم آب (۱۰۰ متر مکعب) همان محدودیت ترافیک شماست.

دیدگاه ها بسته شده است